Isnin, 5 Julai 2010

Di Sebalik Kisah Pengambaraan


Di Sebalik Kisah Pengembaraan

 
Laut Marmara

Istanbul Suatu Realiti

    Pada hari rabu ini maka genaplah sebulan telah berlalu kembara aku di Bumi Turki, aku telah berkelana ke sana sejauh dua ribu kilometer dengan niat kerana Allah s.w.t dan aku berharap agar aku mendapat sesuatu yang sangat beharga dan sesuatu yang tidak dapat dibeli dengan wang. Tibanya aku di bumi Istanbul disambut dengan hujan yang renyai-renyai kemudian bertukar menjadi lebat. Semasa aku berada di Istanbul di sebelah benua Eropah, aku teringatkan kisah Ibnu Batutta seorang pengembara terkenal, yang pada ketika itu tiba di Istanbul dalam keadaan hujan lebat, beliau juga berasa jengkel dengan bunyi-bunyian loceng gereja. Tetapi kini, laungan azan yang mengisi segenap ruang angkasa bumi Istanbul.

   Semasa aku menaiki feri untuk ke Eminonu, aku dapat melihat dua bangunan penuh bersejarah iaitu Hagia Sofia dan Masjid Biru. Hamparan permaidani biru Bosphorus seolah-olah meraikan kedatangan aku ke Istanbul. Angin laut yang bertiup seolah-olah mengkhabarkan aku kisah gemilang kota itu. Dahulunya Constantine kemudiannya Islambol, aku terbayang akan kisah ketika Sultan Fatih mengarahkan tenteranya mengangkat kapal-kapal ke atas bukit untuk melepasi rantaian besi yang dipasang merentasi Golden Horn. Perasaan aku ketika itu tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, sebelum ini aku hanya mendengar kisah-kisah kota Istanbul dari mulut rakan-rakan yang pernah ke sini, tetapi kini aku telah melihatnya dengan mata aku sendiri.


 Teh dihidang pengubat dahaga.


Aku Seorang Musafir

   Sepanjang aku di Turki, aku dan rakan-rakan dilayan dengan baik oleh penduduk tempatan. Setiap kali selesai solat mereka akan datang ke arah aku dan bersalam-salaman di antara kami. Walaupun mereka tidak tahu berbahasa Inggeris, mereka tetap mendekati musafir seperti aku dan mengajak aku dan rakan-rakan untuk minum teh bersama mereka. Teh yang dihidangkan manis rasanya dan manis itu datangnya dari senyuman mereka yang Ikhlas. Begitulah ajaran mulia Muhammad s.a.w yang ditinggalkan yang mereka amalkan dan untuk kita jadikan pedoman. Pada suatu petang, aku dan rakan berjalan menuju ke sebuah kedai menjual barangan kaca akibat keletihan, seluruh badanku terasa lemah sangat, akibatnya terlanggar sebuah cawan, bukan sekali aku memecahkan barang tetapi dua kali, kali kedua aku terlepas beg plastik yang berisi cawan dan piring yang aku beli. Aku memberi wang kepadanya dan aku tidak mahu duit baki, dia menolak dengan senyuman dan berkata kepadaku "mevsafir, mevsafir". Aku berdoa moga Allah merahmati pemilik kedai tersebut.


 Imam di Eyub Sultan menyambut kedatangan kami.

   Tercatit dalam kisah pengembaraan Ibnu Batutta, beliau mendapat layanan baik ketika bermusafir. Panduduk tempatan meraikan kedatangan musafir sepertinya ke tempat mereka. Aku merasai pekara yang sama seperti yang dilalui pengembara terkemuka itu. Pernah di Cappadocia, ketika kami menemui jalan buntu untuk mencari restoran yang tidak menjual arak,kami membuat keputusan untuk bertanya kepada jemaah yang berada di masjid. Selepas selesai solat isyak, kami bertanya kepada imam masjid itu dan bila ditanya beliau tidak boleh berbahasa Inggeris.Aku berkata "Food no Alcohol". Dia membalas dalam bahasa Turki, aku dapat mengagak yang dia faham apa yang aku katakan, lalu dia terus masuk semula ke dalam masjid. Beberapa minit kemudian dia keluar memegang sekeping kad lalu diberikan kepada salah seorang rakanku sambil sebelah tangannya lagi memegang telefon bimbit menelefon seseorang. Kami menunggu tanpa memahami apa yang dikatakan imam tersebut, lebih kurang 10 minit datanglah seorang pemuda yang berambut kerinting menjemput dan membawa kami ke restoran tempat dia bekerja.


Bersama pemilik restoran di Cappadocia

Serupa Walaupun Berbeza


   Sewaktu di Konya aku melihat ada seorang lelaki berusia lewat 50-an sedang menulis sesuatu, tulisanya seperti jawi. Sampuk saudara Hassan yang boleh berbahasa Inggeris " It is Ottoman writing sistem". Ianya sama seperti tulisan jawi, saudara Hassan berkata, tulisan ini sangat penting, jika seseorang atau sesebuah negara menggunakan tulisan ini, kita boleh tahu mereka Islam, tulisan ini penting untuk kesatuan umat Islam, katanya. Aku juga sempat menunjukkan beberapa perkataan bahasa Melayu dalam ejaan jawi kepada mereka dan mereka boleh membaca tulisan jawi. 

Tulisan Ottman dalam Bahasa Turki dan Tulisan Jawi dalam Bahasa Melayu menggunakan tulisan Arab, iaitu tulisan yang digunakan dalam al-Quran. Walaupun berbeza budaya dan bangsa, sistem tulisan ini melambangkan perpaduan.

 Rakan aku di Istanbul

   Kiranya musafir menjadi ibadah, terdapat keberkatan sepanjang perjalanan, aku membetulkan niat aku sebelum aku melangkah keluar dari rumah. Kata-kata itu menjadi pedoman bagiku ketika aku hendak bermusafir. Ketika bermusafir, aku ingin melihat diriku di tempat asing, adakah aku masih aku? Aku dapat merasakan betapa utuhnya tali persahabatan sesama Islam dan Islam itulah yang menyatukan umat manusia pelbagai bangsa. 

Aku dapat rasakan bahawa,
manisnya persahabatan lebih dari madu,
 eratnya persahabatan lebih dari simpulan tali,
kukuhnya persahabatan lebih dari dinding-dinding kota,
indahnya persahabatan lebih dari emas dan permata.



Muhammad Safuan Bin Jaffar
Sungai Nibong, Bayan Lepas,
Pulau Pinang



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...