Rabu, 22 Disember 2010

Golongan yang Menyebabkan Aku Panas Hati

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

    Kenapa tiba-tiba aku nak tulis benda-benda yang aku tak suka orang buat kat aku dan aku tak nak buat kat orang sebab aku tak suka orang buat kat aku, faham tak?! Manusia ni pelbagai ragam dan jenis, ada A ada B dan ada jenis E. Macam mana kita nak faham orang kalau orang tak nak faham kita, macam mana orang nak faham kita kalau kita tak nak faham orang. Mungkin ramai kawan-kawan tak pernah tengok aku meluahkan perasaan marah aku, kan? Sebabnya dahulu aku ikutkan marah, lepas tu aku belajaq cara nak kontrol marah (aku ni panas baran dulu), alhamdulillah aku berjaya mengawal api kemarahan aku. Tapi ada jugak manusia yang bila aku tak naik angin dia ambik kesempatan. Dan di sini aku luahkan KEMARAHAN aku!

 
Memadam api kemarahan
Sumber foto : http://assunnahsurabaya.wordpress.com/2008/03/02/hindarilah-sifat-hasad/

1. Orang buat bising
Aku paling geram bila aku nak rehat, tengok ada manusia dia ingat seolah-olah dia sorang duk dalam pulau nih... aku memang sakit otak dengan orang yang suka buat bising tanpa sebab... kalau ada tape, aku lilit kat kepala dia...

2. Orang yang suka buat semak
Manusia ini aku sangat panas hati,geram sangat

3. Orang yang tak tepati masa
Janji pukul 10.00pagi bila telefon ada kat mana? "Sat sat on the way" on the way lah sangat

4. Orang yang berhutang, kita pulak yang nak kena ingatkan dia
"Wey aku pinjam kat hang RM10, esok aku bayaq" esok sengap lusa sengap, tulad lesap, reti pinjam ingat la sendiri.

5. Pinjam barang buat macam harta sendiri
Bila pinjam buku, dia boleh lipat buku buat macam harta dia sendiri, tolong la... kalau dah pinjam beringat la sama...

6. Orang yang suka pasang lagu kuat-kuat
Pasang lagu kuat-kuat, kalau aku minat sama dengan hang tak pa la... Kalau nak dengaq pakai headphone... lagi best tak dengaq hang nyanyi sama... sakit telinga sakit otak

7. Mulut jahat
Mulut jahat ni memang, dah dasar mulut orang, kalau tak kondem orang memang tak sah

8. Orang yang suka buat sampah
Fuhhhh... ini memang aku panas hati... kita penat-penat bersih relaks ja dia buang dengan tanpa rasa bersalah... 

9. Orang yang suka hon aku tanpa sebab munasabah
Orang macam ni ada banyak kat Penang. Yang paling syok dia hon  aku lepas tu dia potong aku, tengok-tengok kereta dia belakang kereta aku, nak tunjuk hebat pi selam dalam laut, ingat jalan hang sorang nak pakai!

10. Orang yang banyak komplain 
Ni lagi best, kita masak, bagi dia makan, kalau tak sedap diam la... kena jaga sikit hati orang yang bagi, ingat tak dak perasaan ka?

11. Suka ambil hak orang tanpa kebenaran
tak yah nak jelaskan kot... semua faham...

12. Orang yang suka naik angin tak tentu pasai
orang ni ingat dia hero, boleh nak angin-angin, hang tak tengok angin aku macam mana lagi...

Nak bagi tau, kalau nak list kat atas memang tak cukup, memadai dengan 12 pakara yang aku benci! Jadi kalau kalau ada terasa kita buat macam tu kat orang, hampa pikiq la sendiri... Jangan suka buat orang panas hati!

"Kemarahan ibarat api yang membakar kayu, jika tidak dipadam, ianya akan menjadi abu"







Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...