Selasa, 21 Disember 2010

Lagi-lagi Kemalangan

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Sumber : KOSMO

   Wahai pembaca sekalian, bila nak tulis artikel kali ini aku rasa jiwa bergelora rasa nak menjerit pun ada, sebabnya... Kalau tengok berita, baca surat khabar, cerita apa yang paling banyak terpampang di akhbar? Tak lain tak bukan "kemalangan yang menyebabkan banyak nyawa terkorban" Selalunya kalau dah banyak kemalangan ada "golongan tertentu" yang akan bincang. Kemalangan bincang kemalangan bincang kemalangan bincang, dan bincang tak dah hasil (tindakan drastik). "ONLY TALK BUT NO ACTION"

   Aku nak ceritakan pengalaman aku ke Kuala Lumpur, tak silap aku dalam bulan Jun tahun 2010. Perjalanan dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur yang mengambil masa 4-5jam memerlukan pemandu ganti. Tapi driver bas/syarikat bas macam tak endah saja arahan yang dikeluarkan. Bas di dari Sungai Nibong sampai la ke plaza tol (jawi la kot) ada JPJ buat pemeriksaan akhirnya "kono saman la". Padan muka, senang-senang ja dia ingat boleh lepas.

Signboard di Lebuhraya Utara Selatan (Seberang Perai Selatan)

   Kes kedua semasa aku nak ke Kuala Lumpur dalam bulan Ogos tahun yang sama. Sepatutnya masa yang logik 4-5 jam ini bayangkan bas yang aku naik mengambil masa hanya 3 jam 30 minit dari Sungai Nibong ke Kuala Lumpur (tol masuk KL). Aku anggarkan jarak ke Kuala Lumpur dari Sungai Nibong ialah 370km. 370km/3.5jam = 105km/jam, driver bas bawak memang laju kecut perut aku, ingat benda lawak? Alhamdulillah la aku selamat sampai.

   Semalam dekat rumah aku ada kemalangan melibatkan kereta di tempat orang melintas (zebra line yang ada trfik light) dan 3 bulan lepas ada kemalangan yang sama terjadi apabila motorsikal melanggar pejalan kaki yang sedang melintas.

  Ok dah habis aku tulis pasai kemalangan, sekarang apa masalahnya? Pemanduan tidak berhemah atau penguatkusaan yang tidak tegas ATAU kedua-duanya sekali? Mahukah kita dengar berita kemalangan yang melibatkan kematian hampir setiap minggu? Masih ingat lagi kemalangan di Genting Highlands, bas yang di pandu tidak mempunyai brek?Bagaimana pula dengan tindakan undang-undang kepada pihak pengusaha bas yang cuai? Jika keadaan ini berlanjutan perlu kerajaan mengambil tindakan tegas membekukan lesen pemandu yang mempunyai rekod tidak baik, begitu juga dengan pengusaha bas yang endah tak endah. Perlu lagi perbincangan tanpa tindakan? Ini antara nokhtah dan persoalan, JOM BINCANG : )!

Mungkin antara langkah yang boleh dilakukan

1. Menggantung lesen pemandu bas yang mempunyai rekod hitam
2. Mewajibkan pemandu bas berkursus seperti pemandu lori tangki minyak
3. Speed Kamera di kawasan kemalangan
4. Rondaan kerap pihak berkuasa di jalan raya atau dan lebuh raya
5. Pantau rekod syarikat pengusaha bas agar mematuhi piawaian keselamatan (ada boleh biaq driver guna bas tak dak break?)
6. Atau kita bincang lagi....







Muhammad Saffuan Bin Jaffar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tolong letak nama, ok??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...